Przedszkole Publiczne nr 19 w Tarnowie

ZAJĘCIA TERAPEUTYCZNE

——————————————————————————————————————-
KWIECIEŃ 2021
NAUCZANIE ZDALNE
Wtorek 13.04.2021
rewalidacja
—————————————————————————————————————
Poniedziałek 12.04.2021
rewalidacja
ĆWICZENIA OD PANI ROMY DLA DZIECKA Z GRUPY III I GRUPY IV 
——————————————————————————————————————–
Czwartek 8.04.2021
—————————————————————————————————————–
Środa 7.04.2021
ĆWICZENIA TYFLOPEDAGOGA 7.04.2021
ĆWICZENIA OD PANI ROMY DLA DZIECKA Z GRUPY III I GRUPY IV 
————————————————————————————————————–
Wtorek 6.04.2021
Czwartek 1.04.2021
MARZEC 2021
NAUCZANIE ZDALNE
Środa 31.03.2021
Wtorek 30.03.2021
Poniedziałek 29.03.2021
——————————————————————————————————————–
SCENARIUSZ ZAJĘĆ NA CZWARTEK  26.11.2020- od pani Krysi. 
Wszystkie ćwiczenia z poniższymi kartami pracy powinny opierać się na dobrym objaśnieniu słownym ze strony osoby dorosłej oraz zachęcaniu ( np. pytaniami, podpowiedziami) do wypowiedzi werbalnych dziecka
Karta 1
Ćwiczy: logiczne myślenie, skojarzenia, koncentrację. Wycinanie zaznaczonych elementów pozwoli na dodatkowe ćwiczenia w obrębie małej motoryki, sprawności palców oraz precyzji wykonywanego zadania przy jednoczesnym ćwiczeniu koordynacji oko-ręka
Zadanie polega na dopasowaniu odpowiedniego elementu z 3 umieszczonych na dole karty wg. schematu.
Karta 2
Ćwiczenia grafomotoryczne -wodzenie po śladzie, w linii, odwzorowywanie. Zadanie uczy dokładności, prawidłowego utrzymania ruchów ręki na całej długości linii, przygotowuje do nauki pisania
Karta 3
Ćwiczenie w kolorze (inny odbiór wzrokowy)
Należy dopasować połówki wzorów do siebie. Zadanie uczy różnicowania wzorów oraz wyłapywania elementów wspólnych, rozwija pamięć  wzrokową i myślenie
Karta 4
Ćwiczenie w kolorze
Zadanie polega na dokończeniu ciągu figur określonego koloru (czerwone , niebieskie) wg. wzoru. Ćwiczenie kształtuje rozpoznawanie figur i ich różnicowanie, myślenie matematyczne i przyczynowo – skutkowe oraz pamięć wzrokową. Dodatkowe zadanie polegające na wycinaniu i naklejaniu figur rozwija sprawność palców i koordynację wzrokowo-ruchową
Karta 5
Ćwiczenie polegające na dopasowaniu do siebie wielkości przedmiotu. Zadanie kształtuje umiejętność różnicowania wielkości, nazywania ich (duży, mały, średni, mniejszy…..), dobierania identycznych wielkości w pary.
Karta 6
Ćwiczenie w kolorze
Zadanie polega na wstawieniu w odpowiednie miejsce brakujących elementów zgodnie z całością obrazka
Ćwiczenie kształtuje myślenie, kojarzenie, wnioskowanie, porządkuje i utrwala dotychczasową wiedze ogólną
KARTY PRACY ZNAJDUJĄ SIĘ W ZAŁĄCZNIKU : KARTY PRACY OD PANI KRYSI – 26.11.2020

SCENARIUSZ ZAJĘĆ  REWALIDACYJNYCH NA CZWARTEK   26.11.2020- od pani Wioli 

  1. Film o zwierzętach, poniżej  link

https://www.youtube.com/watch?v=0NzmLjsO1YE

Po obejrzeniu proszę  zapytać dziecko, jakie zwierzęta występowały filmie?

  1. Magiczny worek

Materiały:

– worek

– różne przedmioty np. małe zabawki, owoce, warzywa itp.

Trzeba włożyć do nieprzezroczystego worka różne przedmioty (znane dziecku).  Następnie poproś dziecko, by wsunęło ręce do worka w taki sposób, aby nie widziało, co jest w środku.  Potem niech weźmie do ręki jeden przedmiot i postara się go odgadnąć( dodatkowo może go opisać ). Na końcu dziecko wyciąga wybrany przedmiot i sprawdza?

  1. Proszę, usiąść z dzieckiem na dywanie rozłożyć fotografie rodzinne na których twarze osób wyrażają różne emocje. Następnie zapytaj albo pomóż dziecku określić czy ktoś jest wesoły, smutny, zdziwiony.
 —————————————————————————————————————————————————————————

SCENARIUSZ ZAJĘĆ NA ŚRODĘ  25.11.2020- od pani Romy. 

1.Przygotuj tackę, poproś Mamusię aby nasypała na tackę  kaszę lub mąkę – rysuj palcami różne wzory, kształty prawą, lewą ręką, obydwoma rękami jednocześnie  – SUPER!!

2. Przygotuj paski papieru – spróbuj wprawić je w ruch (możesz zwiększać odległość)

3. Ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie po śladzie

4.  Nauka rymowanki

Jeden, dwa, trzy

klaszczę ja, klaszczesz ty.

Jeden, dwa, trzy

tupię ja, tupiesz ty.

Jeden, dwa, trzy

Skaczę ja, skaczesz ty.

Powtórz rymowankę z jednoczesnym wykonywaniem w niej czynności – SUPER!!!


SCENARIUSZ ZAJĘĆ  REWALIDACYJNYCH NA ŚRODĘ  25.11.2020- od pani Wioli 

Witam serdecznie, przesyłam Państwu  propozycje ćwiczeń do wykonania w domu z dzieckiem.

Rodzicu, niech dziecko wskaże, i spróbuje nazwać poszczególne obrazki. Pokoloruj rysunek.

http://dl.dropbox.com/u/38148230/LB11.jpg

Co to za odgłosy?

Rodzicu możesz włączyć sprzęty gospodarstwa domowego, a dziecko odgaduje co to za

odgłosy, np. suszarka, mikser, odkurzacz, czajnik, magnetofon, itp. Dziecko określa odgłosy i  skąd dobiega dźwięk.

Czego brakuje?

Rodzicu ustaw przed dzieckiem kilka zabawek. Na klaśnięcie dziecko szybko odwraca się, a w tym czasie chowasz za siebie wybraną zabawkę. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, co zostało schowane.


SCENARIUSZ ZAJĘĆ  REWALIDACYJNYCH NA WTOREK 24.11.2020- od pani Wioli 

Witam serdecznie, przesyłam Państwu  propozycje ćwiczeń do wykonania w domu z dzieckiem.

  1. Zadaniem dziecka jest ułożenie puzzli, poniżej znajdują się linki.

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/bajki/173822-%C5%9Bwinki

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/bajki/126864-peppasaltanelfango

  1. Zachęcam do zrobienia eksperymentu. Kliknij link: https://www.youtube.com/watch?v=stg9EYDGn4g

Źródło: https://www.google.pl/search?q=talerz+z+kolorowym+mlekiem&source=lnms&tbm

  1. Układanie sekwencji – układamy przed dzieckiem wzór np. czerwone koło, żółte koło, czerwone koło lub czerwony trójkąt, żółte koło, niebieski kwadrat, następnie dziecko musi dokończyć układanie. (Możemy sami wykonać komplety kolorowych figur np., wyciętych z kartonu lub wykorzystać klocki, różne rodzaje makaronu, zakrętki).

SCENARIUSZ ZAJĘĆ  REWALIDACYJNYCH NA PONIEDZIAŁEK 23.11.2020- od pani Wioli 

Witam serdecznie!

Przesyłam Państwu  propozycje ćwiczeń do wykonania w domu z dzieckiem w dniu 23. 11. 2020

Materiały

miski, ryż, mąka, grysik, groch, makaron (co mamy w domu) , plastikowe butelki np. po małej wodzie,

Rodzicu:

  1. Rozłóż tkaninę: ceratę lub obrus.
  2. Połóż na niej miski z ryżem, mąką, grysikiem itp., butelki i lejek. Wspólnie wsyp produkty sypkie do butelek przez lejek, wypełniając 1/4 ich wysokości. Twoim zadaniem jest trzymanie lejka, pozostałe zadania wykonuje dziecko, posługując się dłońmi, dzięki czemu rozwinie swoją sprawność manualną.
  3. Podaj dziecku następne butelki oraz miski z grochem i makaronem. Dziecko wrzuca te produkty do butelek bez użycia lejka, ćwicząc przy tym mięśnie palców.
  4. Po napełnieniu butelek do 1/4 ich wysokości pomóż dziecku dokładnie je zakręcić.
  5. Po wykonaniu instrumentów dziecko na każdym z nich gra. Zapytaj dziecka, który

instrument gra najgłośniej, a który najciszej, a następnie spróbował uszeregować je w

zależności od intensywności wydawanego dźwięku.

  1. Do zabawy możesz zaprosić wszystkich członków rodziny i wspólnie muzykować,

tworząc butelkowy akompaniament do  dowolnej wszystkim znanej piosenki.

Która butelka gra?

Materiały: grające butelki przygotowane w poprzedniej zabawie, parawan wykonany na przykład z koca lub dużego ręcznika.

Rodzicu:

  1. Postaw przed dzieckiem butelki i  poproś, aby na każdej z nich zagrało. Wyjaśnij mu, że jego zadaniem jest zapamiętanie dźwięków, jakie wydają poszczególne produkty.
  2. Ustaw przed dzieckiem parawan. Schowaj się za nim i zacznij grać na przygotowanych instrumentach.
  3. Poproś dziecko, aby rozpoznało, na jakiej butelce grasz. Graj na butelkach w dowolnej kolejności tak, aby uczestnik zabawy ich nie widział.
  4. Zamieńcie się rolami – teraz dziecko gra, a  ty rozpoznajesz dźwięki. Obserwuj emocje, jakie dziecko okazuje podczas udzielania przez ciebie odpowiedzi.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ NA PONIEDZIAŁEK 23.11.2020- od pani Romy. 

– przygotuj butelkę plastikową z nakrętką:

  • spróbuj ją zakręcać i odkręcać – powtarzaj tę czynność kilka razy
  • połóż butelkę (bez nakrętki) na podłodze i zgniataj ją stopami

– rysuj w powietrzu przy użyciu obu rąk jednocześnie koła, okna, chmurki, słoneczka, domku

– posłuchaj tekstu, spróbuj się go nauczyć na pamięć – wspólnie z Rodzicami powtórz go mówiąc szeptem;

W listopadzie, w listopadzie

mokro w lesie, mokro w sadzie.

– zrób niespodziankę dla mamy – narysuj obrazek – SUPER!!!


ROK SZKOLNY 2020/2021

Polecamy publikacje specjalistów z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Tarnowie -29.06.2020.

Ćwiczenia utrwalające poprawną wymowę głoski G

Dziecko zahamowane

Jak rozmawiać z dzieckiem

Mapy myśli

Obsesja czy zainteresowanie – słów kilka o autyzmie

RELAKSACJA TRENING JACOBSONA DLA DZIECI W WERSJI B. KAJI


Polecamy publikacje specjalistów z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Tarnowie -22.06.2020.

Jak brat z siostrą

Jak stymulować rozwój mowy dziecka

Reguły, zakazy, nakazy

Rola postaw rodzicielskich w kształtowaniu samooceny u dzieci

Sportowcem być

Wakacje

Zabawy i ćwiczenia z wykorzystaniem wody

Diagnoza autyzmu – co dalej


Polecamy publikacje specjalistów z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Tarnowie -1.06.2020.

Ćwiczenia utrwalające wymowę Głoski DŹ

Duże dzieci duży kłopot

Jak postępować wobec dziecka z ADHD – wskazówki dla nauczycieli

Krótko o ADHD

Wskazówki jak wspierać dziecko nadpobudliwe

Od złości do otyłości


Polecamy publikacje specjalistów z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Tarnowie -25.05.2020.

WAŻNE ZAGADNIENIA:

Ćwiczenia rozwijające komeptencje społ-emocj przedszkolaków

Terapeutyczna rola zwierząt

Techniki relaksacyjne cz.2

LOGOPEDIA:

Ćwiczenia utrwalające wymowę Głoski DZ


Polecamy publikacje specjalistów z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Tarnowie -18.05.2020.

WAŻNE ZAGADNIENIA:

Rola zabawy w życiu dziecka

Lateralizacja – o co tu chodzi

Ćwiczenia stymulujące ustalanie lateralizacji u dzieci

LOGOPEDIA:

Głoska dż (1)

Ćwiczenia utrwalające wymowę Głoski ż (1)

Ćwiczenia utrwalające poprawną wymowę głoski Z

Ćwiczenia utrwalające poprawną wymowę głoski S

Ćwiczenia utrwalające poprawną wymowę głoski C


Polecamy publikacje specjalistów z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Tarnowie -14.05.2020.

ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE ANALIZATOR WZROKOWY: 

Analizator wzrokowy

zał.1.analizatorwzrokowy

zał.2.analizatorwzrokowy

zał.3.analizatorwzrokowy

zał.4.analizatorwzrokowy

zał.5.analizatorwzrokowy

LOGOPEDIA:

Ćwiczenia utrwalające wymowę Głoski Cz

Ćwiczenia utrwalające wymowę Głoski ż

Głoska dż

ĆWICZENIA ROZWIJAJACE  KREATYWNOŚĆ I TWÓRCZE MYŚLENIE: 

Ćwiczenia rozwijające kreatywność – cz.1

Ćwiczenia rozwijające kreatywność – cz.2

Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie – cz.1

Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie -cz.2

ĆWICZENIA SŁUCHOWE, KONCENTRACJA UWAGI:

ćwiczenia-słuchowe

Koncentracja uwagi – ćwiczenia dla młodszych dzieci szkolnych

WAŻNE ZAGADNIENIA:

Jak chronić przed uzależnieniem od komputera Cz. 1

Jak chronić przed uzależnieniem od komputera Cz. 2

Dojrzałość szkolna – czym jest


INFORMACJA

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Tarnowie proponuje zdalne konsultacje z psychologami w zakresie oceny gotowości szkolnej dziecka.Szczegóły w poniższym linku.

Gotowość szkolna – konsultacje


Ważna informacja o uruchomieniu Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Tarnowie

Ważna informacja o uruchomieniu Poradni


Polecamy publikacje specjalistów z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Tarnowie -4.05.2020.

Co wiemy o jąkaniu

Mutyzm wybiórczy

Postawy rodzicielskie

Matematyka dla smyka – bezpłatny e-book od Wydawnictwa Greg

Techniki relaksacyjne cz.1

Uczeń zdolny – kto to taki – cz. 2

Zagadki i malowanki na wieczory i poranki! – bezpłatny e-book od Wydawnictwa Greg


Tyflopedagogika- zajęcia 30.04.

Tyflopedagogika 30.04.


Tyflopedagogika- zajęcia 29.04.

Tyflopedagogika -29.04.


Komunikat Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Tarnowie

KOMUNIKAT PORADNI PSYCHOLOGICZNO


Polecamy publikacje specjalistów z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Tarnowie -27.04.2020.

Ćwiczenia dla przedszkolaków – koncentracja uwagi

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

Ćwiczenia rozwijające komeptencje społeczno-emocjonalne

Pomoc rodzicom dzieci dwujęzycznych

Rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych

Wpływ mediów na proces wychowania

Wpływ stresu na mowę

Wygrać z nieśmiałością


INTERAKTYWNA RULETKA- 24.04. 

W czasie kiedy rodzina przebywa w domu, mamy więcej czasu na wspólne zajęcia i rozmowy. Polecamy ciekawą interaktywną grę- która pomoże nam poprowadzić  rozmowę na temat uczuć. Każdy uczestnik zabawy może zakręcić interaktywnym „emocjonalnym kołem fortuny” i odpowiedzieć na wylosowane pytanie. Zabawę polecamy całej rodzinie.

https://dzieciecapsychologia.pl/materialy-interaktywne-ruletka-5-gier-pelnych-emocji-i-poznania/

—————————————————————————————————————————————————————————————

Praca korekcyjno- kompensacyjna 23.04.
—————————————————————————————————————————————————————————————
Tyflopedagogika- zajęcia 22.04.
Polecamy  link   https://www.kolorowankionline.net/
Praca polega na
1. wybraniu  folderu-tematu ,
2. następnie wybraniu  pędzelka z kolorem ,
3. zgodnie z poleceniem dziecko pisze  litery , cyfry lub koloruje  przedmioty, konturuje je itp
—————————————————————————————————————————————————————————————
Polecamy publikacje specjalistów z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Tarnowie -20.04.2020.
————————————————————————————————————————————————————————————–
Polecamy publikacje specjalistów z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Tarnowie -16.04.2020.
—————————————————————————————————————————————————————————————
Praca korekcyjno- kompensacyjna 20.04.

zabawy i ćwiczenia do zakładki praca terapeut


Tyflopedagogika- zajęcia 15.04.

Wyjaśnienie:
1.W pierwszej karcie należy wyodrębnić przedmioty ze zwróceniem uwagi na przecinające się linie,najlepiej każdy przedmiot jest rysować innym kolorem i podać ile jest przedmiotów i nazwać je
2.W drugim zadaniu-trudniejszym
należy przygotować sobie 4 kolory czerwony, zielony, żółty i niebieski i odpowiednio pomalować -dobrym kolorem każdą z nutek
————————————————————————————————————————————————————————————-

Polecamy publikacje specjalistów z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Tarnowie -15.04.2020.

Osamotnienie w trakcie epidemii

Porady logopedy

Psycholog radzi


Polecamy publikacje specjalistów z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Tarnowie -8.04.2020.

Adaptacja dzieci i rodziców do nowej rzeczywistości

Dziecko nadpobudliwe psychoruchowo a czas epidemii

Życie pod jednym dachem

Lęki dziecka w czasie koronawirusa


Tyflopedagogika zajęcia z dnia 8.04.

Karty pracy: dwie pierwsze tworzą całość;zadanie polega na odgadnięciu które zwierzątko zostawia takie ślady/
trzecia karta- należy odszukać pary owadów
czwarta karta-wyodrębnić nakładające się na siebie przedmioty
wszystkie ćwiczenia doskonalą percepcją wzrokową i koncentrację a także sprzyjają rozwojowi myślenia i kojarzenia
               
               
————————————————————————————————————————————————————————————
 Praca korekcyjno- kompensacyjna 7.04.
Polecamy stronę  http://pisupisu.pl/ 

w  zakładce przedszkole można znaleźć wiele ciekawych gier, zabaw i ćwiczeń edukacyjnych, wszechstronnie  rozwijających dziecko.


Polecamy stronę UM Portal Edukacyjny i ciekawe informacje o Treningu Słuchowym który :

  • Kształci umiejętność słuchania
  • Poprawia pamięć
  • Wzmacnia zdolność koncentrowania się
  • Rozwija umysł
  • Poprawia zdolność przyswajania wiedzy
  • Podnosi pewność siebie

Szczegóły w poniższym linku

https://www.youtube.com/watch?v=lEr23DCB43M

—————————————————————————————————————————————–

Tyflopedagogika- 26.03.

Trening słuchowy – https://www.youtube.com/watch?v=nUyCsu-qQqs

—————————————————————————————————————————————-

Tyflopedagogika 25.03.

Ćwiczenia- tyflopedagogika 25.03.

————————————————————————————————————————————–

100_pomyslow_na_zabawe-pdf


Praca korekcyjno- kompensacyjna 2.04.

Wierszyki masażyki


Praca korekcyjno- kompensacyjna 26.03.

Zabawy sensoryczne z rodzicami